tiistai 16. maaliskuuta 2010

Kevät tuo maalarin, muurarin ja lisää palveluiden käyttöä

Keskustelimme palvelujohtamisen koulutuksessa Tropicanan appelsiinimehusta. Aitoa, laadukasta, hinta noin kolminkertainen tavalliseen verrattuna. Miksi se on nopeasti noussut yhdeksi Suomen suosituimmista appelsiinimehuista? Päädyimme siihen, että vaikka mehu on kallista, sen maku on niin paljon parempaa, että ihmiset ovat valmiita maksamaan enemmän. Vaikka joisivatkin sitten mehua harvemmin.
Mietin omia kulutustottumuksiani. Jos käyn kahvilassa, suosin kahvilaa, jossa on miellyttävä ympäristö, kiva sijainti ja hyvää kahvia. Jos käyn tansseissa, valitsen paikan, jossa soittaa Suomen paras tanssiorkesteri. Jos kerran vuodessa lähden hierojalle, en valitse urheiluhierojaa vaan jonkun tarpeeksi eksoottisen span, jossa hintaan kuuluu laventelintuoksu ja meren kohina taustalla. Tykkään myös käydä Stockan herkussa ostamassa ruokaa. Mikä näitä valintoja minun mielestäni yhdistää? Kokonaisvaltainen elämys ja hyvä palvelu.
En ole optimaalinen asiakas koska käytän palveluja harvoin. Mutta olen potentiaalinen: jos minut saa käyttämään palvelua useammin olen valinnoille jo valmiiksi uskollinen. Kaitpa ongelma onkin se miten minut asiakkaana saisi useammin paikalle. Keksin tähän yhden luonnollisen keinon. Kaverini kertoi vihaavansa maaliskuun pakkasaamuja kun saa vielä pukea ylleen 60 denierin sukkahousut. Ratkaisu on siis kevät. Elämisen fokus siirtyy pakkasesta, lumitöistä ja sukkahousuista helpompaan mahdollisuuteen käydä ulkona ja käyttää eri palveluja. Valoisat illat innostavat kahville, lavoille ja ulkoilemaan. Kesälavojen ja terassien aukeamiseen on yksi kuukausi, täältä tullaan. Onnea myös muille palvelualoille kevään kynnyksellä.